Daisypath Friendship tickers
Daisypath Anniversary tickers
Daisypath Anniversary tickers

Wednesday, July 14, 2010

..tenang lah wahai hati..




Dlm hdp ni kite sll bertemu dgn mslh, keraguan dan pilihan..
then kite akan cube hadapi dgn fikiran, pancaindera, pengalaman dn pengetahuan..
kite lupe bahawa fikiran dn pengetahuan kite amat dangkal.. pancaindera kite tdk semestinya tepat.. pengalaman kite pulak mungkin x cukop....

mcm ape yg aku alami... hati ingin sesuatu.. tp akal meragukan kebenaran..
dlm keadaan ni, sebaik2 tindakan yg blh aku buat adlh berdoa..

"Dan apabila hamba-hamba Ku bertanya kpdmu ttg Aku, maka (jawablah) bahawasanya Aku dekat. Aku mengabulkan permohonan org yang berdoa apabila dia berdoa kepada Ku, Maka hendaklah mereka itu(memenuhi) segala permintaan Ku dan hendaklah mereka beriman kpdKu, agar mereka selalu berada dalam kebenaran" (Al-Baqarah:186)

"Dan Tuhan mu berfirman: berdoalah kepadaKu nescaya akan Ku perkenankan bagimu. Sesungguhnya org2 yang menyombongkan diri dari menyembah Ku akan masuk neraka jahanam dalam keadaan hina dina" (Al-Mukmin:60)

Tibe2 teringat doa Istikharah.. rasenye itu lah doa yang plg tepat utk aku skrg.. hmm..sbb doa ni sesuai dibace bile kite rungsing, bile menghadapi kesulitn dan bile ingin membuat pilihan..

"Ya Allah, aku memohon pertolonganMu berdasarkan pengetahuanMu,
berdasarkan kudratMu, aku mengharap kurniaMu..Engkau Maha Kuasa melakukn sesuatu sedang aku tidak berkuasa utk itu..Engkau Maha Mengetahui ttg apa yg tdk aku ketahui.. Ya Allah jika Engkau mengetahui masalah ini baik buat diriku, penghidupn ku dn masa dpn ku.. Maka tkdirknlh ia bagi ku dn mudahknlah ia bg ku lalu berikn lah daku berkat drpdnya.. Dan jika Engkau mengetahui bhwa mslah ini buruk bgku,agamaku,khdpnku dan masa depanku.. maka lindungilh aku drpdnya.. dn hindrknlah ia drpd ku.. lalu terbitknlah rasa redha dn ketabahan utk mengharunginya.."

Amin..
ermm.. terase lega..

Skrg, prkr lain yg perlu aku buat selain berdoa adalah.. S.A.B.A.R
bile rase nk mrh.. kene sabar.. bile rase nk nangis.. kene sbr.. bile rase ragu2 kene sabar.. bile ada kesulitn kene sbr.. sbb mmg begitu lh hdp ni diciptakn.. senyum sll.. dn hadapi hari2 dgn tabah.. i'm a strong girl..
'jgn bersedih , sesungguhnya Allah bersama ku'

"Sesungguhnya bersama2 dgn 1 kesulitn(tentangn) itu ada byk kemudhn. Sesungguhnya bersama2 dgn 1 kesukaran itu ada byk jln kemudahan(jln keluar). Apabila selesai yg satu mulailh dgn yg lain(kerjakan). Dan kpd Tuhan mu engkau berharap(mengadu)"
(Al-Insyirah:4-6)

0 comments: