Sunday, April 8, 2012

MAAF kerna aku tak sempurna..

Buat suami ku.. 
aku mohon maaf atas kekasaran dn kelemahan ku..
aku tak mampu mengawal marahku... aku INGIN menjadi TAAT seperti Khadijah..
namun ku rasa terlalu jauh untuk aku menjadi sepertinya...
aku CUBA... menambah ilmu dgn membaca.. dn sentiasa memperbaiki ibadah ku..
namun aku manusia tak sempurna.. Mempraktikkan tidak semudah membaca teorinya...
Aku mohon redhamu...
sabar lah mendidik aku...

Oleh: Jalaluddin Rakhmat
Ketika kita menempuh bahtera rumah tangga, ketika kita sedang menjalankan perintah Allah dan Rasul-Nya, kita dianjurkan untuk melihat kembali kecintaan kita kepada keluarga Nabi. Dalam memperkuat kecintaan kita kepada keluarga Nabi di dalam mengayuh bahtera keluarga, kita diwajibkan meneladani perilaku kehidupan keluarga Rasulullah, baik perilaku terhadap isteri mahupun anak.

Dalam memperlakukan isterinya, Rasulullah senantiasa menghormati dan menjaga perasaan isterinya melebihi suami-suami yang lainnya. Satu saat ketika Rasulullah hendak melaksanakan salat malam, beliau dekati isterinya Aisyah sampai Aisyah berkata: Di tengah malam beliau mendekatiku dan ketika kulitnya bersentuhan dengan kulitku beliau berbisik, “Wahai Aisyah izinkan aku untuk beribadah kepada Tuhanku.”

Kita bayangkan betapa besar penghormatan Rasul kepada isterinya sampai ketika beliau hendak melakukan salat malam, beliau terlebih dahulu meminta izin kepada isterinya pada tengah malam, di saat isterinya memerlukannya. Pada izin Rasulullah itulah tergambar kecintaan dan penghormatan terhadap isterinya.

Nabi adalah sosok yang sangat sabar dalam memperlakukan isterinya. Hal ini terlihat ketika suatu hari ada salah seorang isterinya datang dengan membawa makanan untuk dikirim kepada Rasulullah yang sedang tinggal di rumah Aisyah. Aisyah dengan sengaja menjatuhkan kiriman makanan itu hingga piringnya pecah dan makanannya jatuh berderai. Rasulullah hanya mengatakan, “Wahai Aisyah, kifaratnya adalah mengganti makanan itu dengan makanan yang sama.”

Rasulullah mengecam suami-suami yang suka memukuli isteri-isterinya sampai Rasulullah berkata, “Aku hairan melihat suami-suami yang menyeksa isterinya padahal dia lebih patut disiksa oleh Allah.”

Nabi pun mengecam suami-suami yang menghinakan isteri-isterinya, tidak menghargai-nya, tidak mengajaknya bicara, dan tidak mempertimbangkan isterinya dalam mengambil keputusan. Nabi bersabda, “Tidak akan pernah memuliakan isteri kecuali lelaki yang mulia dan tidak akan pernah menghinakan isteri kecuali lelaki yang hina.” Kerana itu marilah kita berusaha menjadi suami yang mulia yang menempatkan isteri pada tempat yang mulia.

Salah satu ibadah yang paling besar di dalam Islam adalah berkhidmat kepada isteri. Rasulullah bersabda, “Duduknya seorang lelaki dengan isterinya kemudian membahagiakan isterinya, pahalanya sama dengan orang yang itikaf di masjidku.”
Kita dapat saksikan para jemaah haji ketika tinggal selama seminggu di sana mereka berusaha melakukan itikaf dengan sebaik-baiknya di masjid Nabawi. Kita akan memperoleh pahala yang sama seperti itikafnya para jamaah haji kalau kita duduk bersama isteri dan berusaha membahagiakan, memberikan ketenteraman dan keselesaan kepadanya.

Begitu pula bagi para isteri. Mereka haruslah menjadi seorang isteri seperti Khadijah Al-Kubra. Khadijah adalah sosok isteri yang sangat dicintai oleh suaminya. Selama Rasulullah menikah dengannya, Rasulullah tidak pernah memikirkan the other women beside her, wanita lain di samping Khadijah. Rasulullah hidup dalam suasana yang penuh dengan kecintaan dan kasih sayang.

Cinta kasih Nabi terhadap Khadijah tergambar dalam riwayat berikut ini: Setelah Khadijah meninggal dunia, Rasulullah menikah dengan Aisyah. Suatu hari Rasulullah sedang berada di depan rumah. Tiba-tiba Rasulullah meninggalkan Aisyah menuju kepada seorang perempuan. Rasulullah memanggilnya dan menyuruh perempuan itu duduk di hadapan-nya kemudian mengajaknya berbicara.
Aisyah bertanya, “Siapakah perempuan tua ini?” Rasul menjawab, “Inilah sahabat Khadijah dulu.” Lalu Aisyah berkata, ”Engkau sebut-sebut juga Khadijah padahal Allah telah menggantikannya dengan isteri yang lebih baik.”

Ketika itu marah-lah Rasul sampai bergoncang rambut di atas kepalanya. Lalu beliau berkata, ”Demi Allah, tidak ada yang dapat menggantikan Khadijah. Dialah yang memberikan kepadaku kebahagiaan ketika orang menghinaku. Dialah yang menghiburku dalam penderitaan ketika semua orang membenciku. Dialah yang memberikan seluruh hartanya kepadaku ketika semua orang menahan pemberiannya. Dan dialah yang menganugerahkan kepadaku anak ketika isteri-isteri yang lain tidak memberikannya.” Mendengar itu Aisyah tidak dapat memberikan jawaban. Hadits ini diriwayatkan dalam Shahih Bukhari dan Muslim.

Dalam ucapan Rasulullah itu, selain terkandung kecintaan Rasul terhadap Khadijah, juga terkandung kebaktian Khadijah terhadap suaminya. Khadijahlah yang menghibur suaminya ketika dalam perjuangan dilanda berbagai penderitaan. Khadijahlah yang mengorbankan seluruh hartanya ketika suaminya memerlukan. Khadijahlah yang mendampingi suaminya dalam suka dan duka.

Sehingga Rasul berkata, ”Tidak ada seorang pun yang dapat menggantikan Khadijah.”

Kepada para isteri, jadilah seperti Khadijah yang setiap saat rela mengorbankan apa pun demi kebahagiaan suami. Yang di saat-saat suami ditimpa duka dan kesusahan siap berdiri di sampingnya, memberikan hiburan dan kebahagiaan kepadanya dengan seluruh jiwa dan raga.

Kebaktian kepada suami di dalam Islam dianggap ibadah yang utama. Sampai Rasulullah bersabda, ”Kalau seorang perempuan memberikan setitis minum kepada suaminya atau memindahkan barang dari rumahnya ke tempat yang lain untuk membahagiakan suaminya, maka pahalanya sama dengan melakukan ibadah satu tahun.”

Oleh sebab itu, hormatilah suami. Berikan kepadanya penghormatan yang sepenuhnya dan berikanlah kecintaan yang sepenuhnya. Insya Allah, Tuhan akan berkati keluarga yang seperti demikian.

http://ummahonline.wordpress.com/2008/01/23/rumah-tangga-nabi-teladan-suci/ 

Saturday, April 7, 2012

membazir jer...

haish..
hr ni sy terajin nk masak...
Sambal tumis sotong.. sup ayam dn sayur goreng...
tp sendiri mkn je...
msk byk plak tu.. adui.. membazir btol... :(

Thursday, April 5, 2012

imej....





Dah lama sgt berhajat nk tukar imej...
tp blom terlaksana lg...
haish.. TEROK btol... 
antr alasan yg tlh diknlpasti knp plan tergendala:
1) takut TAK istiqamah
2) selalu rase belum bersedia (iman TAK cukup kuat lg... -_-')
3) selalu fikir "ape org akan ckp ye..."  dan  "ape tanggapan org nt ye..?"
4) suasana dan budaya fesyen di M'sia...

KESIMPULAN: TAK NEKAD!!

JADI....
Xnk dh tangguh2 lg... 
mule perlahan-lahan dn sikit-sikit... lame2 nnt lekat la kan? I'Allah...Ameen.. 
mule dgn:
1) pakai sarung lengan
2) pakai stokin
3) Labuhkan tudung..
nk cuba ini dulu setiap hari bila pegi sekolah... 

Semoga Allah beri kekuatan pd ku utk berubah..  Bantu aku Ya Allah..
'Hasbiallahu wa ni'mal wakil..'

http://myibrah.com/8-sifat-pakaian-wanita-islam 

Tuesday, April 3, 2012

crazy!!

hurm.. skrg tgh 'gila' survey sofa set.. set meja mkn... dn set bilik tidur... :P
SURVEY SHJ OK!!!
belinya belum tau bila.... wlpn xdpt beli lg.. tp dpt survey dh cukup menggembirakan... hihi.. sy mmg minat sgt bab2 deco dn interior design nih... ngeh2.... satu kepuasan!
Nih ade seketoi dua gambar sofa set idaman sy.. jom cuci mata...


                         
 tadaaaa.... suke sgt yg mcm ni..

                                                        
 or... dpt yg mcm ni pn best!


I'Allah ade rezeki.. akan ku miliki jgk nnt... amin.. :D

Dah sampai!!!!

yeaaaa2x...
hihi.. alhmdllh... td mesin basuh dn tv dh sampai!
soalan 1st hubby: "suka x?"
jwpnnye: "SUKA SGT!"

terima kasih sayang...  :D
Erm... washer machine tgh rasmi...  tv plak blom blh rasmi sbb 'org astro' ckp kene tggu dlm 2 hari br ade siaran...
sokay... sy sabar menunggu... :P

mood: HAPPY SGT!


Monday, April 2, 2012

rumah pertama kami...

31/3/2012..
Hari pertama kami masuk RUMAH PERTAMA kami sbg husbnd n wife!!!! :)
Perasaan =  Gembira+teruja+berdebar2... :D
So.. as usual... bile pindah rumah ni.. kerja wajibnya mesti la cuci rumah kn? erm... jd.. seharian lah kami mencuci.. mengemas dn memindahkan brg... sgt3x letih.... smpai hr ni pegi sekolah dlm keadaan xsihat.... selsema.. batuk n demam... sampai masuk kelas pn bwk bekalan sekotak tisu.. huhu... alhmdllh skrg Allah dh bg sihat sket.. syukur...

Tapi.. sebenarnya... blh kate 90% kerja cuci mencuci tlh di'handle' oleh Mr.Husbnd... sy cume buat kerja2 mengelap dan mengemaskan barang jer... tapi penatnye ya Allah... Kesian Mr. Husbnd.. mest dia lbh2 lg penatnya... tp.. demi sy... Kalau blh semuanya dia nk buat... He's always like that......
1) Tak nk sy susah..
2)Selalu dan terlalu risau..(semua benda nk pesan.. smpai sy jd lupa.. sbb byk sgt nk ingt..)
3)Sedaya upaya dn semampu yg blh cube sediakan semua keperluan sy....
...
:'( terima kasih sayang....

1/4/2012
Shopping....
Ini pn menggunakan byk tenaga.. seharian mencari kelengkapan rumah... tp seronokkk... (name pn perempuan... sape yg xsyok bab shopping kn... hihi)
terima ksh abg sbb belikan brg2 rumah tuk sy... :D

Tujuan sy tulis entry ni sbb nk catat'n sgl SUSAH PAYAH dan PENGORBANAN Mr.Husbnd yg sgt sy cintai...

Dia sll tnye sy: 'B syg abg x?'.. :')
Jwpnnye:  'TERSANGAT SAYANG!!'..

Wlpn sy selalu nmpk mcm xkisah.. xambk berat.. tp sy ingt.. sy hargai.. dn sy sgt terharu dgn setiap ape yg abg buat tuk  sy...
Abg jgn terlalu risau... sy boleh jaga diri.. ok? trust me...
Syukur kpd Allah kerana telah mengurniakan suami yg terbaik utk sy...
I LOVE U...

Friday, March 23, 2012

story mory MSSD 2012

Hari ni berakhirlah Kejohanan Balapan Dan Padang Daerah Jempol 2012.
So...macam2 pkr yg berlaku... n mcm2 cerita la yg blh dikongsi... minggu ni sgt2 penat... seharian berada di padang m'uruskan anak2 murid yg dikasihi itu selama 4 hari berturut2... wow... bangga ngn diri sendiri.. :D alhmdllh..

KEPUTUSAN..
mcm tahun lepas.. tahun ni pn SMJK Chi Wen menang byk pingat! dr segi bilangan.. rasenye lebih baik tahun ni.. tp dr segi kualiti... erm.. mcm merosot sket... ;P walaumcmane pn... Chi Wen berjaya menjadi JOHAN KESELURUHAN dengan 18 pingat emas.... perak dan gangsa xingat berape.. haha..(mls nk cek.. :D ngee)
sgt berbangga dgn pelajar... kagum dgn semngt dn kesungguhan mrk..

CERITA..
mcm2 cerita dn peristiwa berlaku.. tp sy nk kongsi 2 shj yg sy rase best..

(1) pO0r Kelvin
-Kelvin ni pljr form 1.. sorg pljr yg TERSANGAT baik.. sangat mendengar kata.. sgt menghormati guru.. berilah ape pn arahan die akan buat dengan segera... mmg sgt lurus bdknye... nk dijd'n cerita.. Kelvin ni masok acara Quata.. dlm acara ni.. pljr kene fight dlm 4 acara (lompat jauh.. lompat tinggi.. 100m lari berpagar dan 800m) bagi menentukan kedudukan tempat pertama kedua dn ketiga... utk 3 acara yg pertama die berjaya mendapat no 1 dn 2.. tapi acara 800m.. die dapat tmpt terakhir!!! poor Kelvin... die sndri xtau knp die blh kalah.. knp die xde energy.. tp xpe... sbb 3 acara pertama die dpt kedudukan yg bagus.. so.. sy rase die masih ade peluang to at least dpt Gangsa..

 -acara Kelvin hbs jam 11 pg.. so tghr tu sy tnye die samada die nk blk x.. sbb biasenye lepas pljr hbs acara sy akn hntr blk terus.. tp hr tu Kelvin xnk blk.. die nk tggu result dn nk ambik pingat die... so die pn menunggu...

 -setiap 5 min.. die akan pergi cek result Quata kt papan markah.. dn setiap kali tu die dtg kt sy dn kate "cikgu.. result belom keluar lg"  wlpn sy xtnye... die sgt yakin die blh dpt pingat.. sbb tu die tunggu jgk sbb die  nk naik pentas ambil pingat die..

-DAN AKHIRNYA..keputusan keluar pukul 4 PTG!!! bygkan berape kali Si Kelvin ni pegi ulang-alik cek markah die... :'( mase result keluar.. die xde di khemah.. die tunggu di bhgian hadiah.. takut kalau2 keputusan smpai kt sana dulu.. so.. sorg lg pelajar yg masok acara Quata perempuan dh pn cek result.. sy minta die tgk'n result Kelvin..

-MALANGNYA.. Kelvin dpt tempat ke-8 (terakhir!!) sy rase sedih sgt2... xtau mcmane nk bgtau Kelvin.. so bile die dtg.. sy bgtau die.. "result dh keluar.. pegi lah cek".. pretend mcm sy blom tau... then.. die dtg kt sy.. sy tnye "mcmane Kelvin?" die langsung xangkat muke.. cume senyum dan geleng kepale... terus pergi...
-selang 10 min br die dtg.. (mgkin dh cool sket) die ckp die xdpt nombor... sbb mrkh 800m plg byk... die sedih sgt2.. smpai die ckp..
"cikgu.. kalau sy tau.. sy lari smpai pengsan pn xpe.."

Ya Allah.. sedihnye la hati sy mase tu.. dh bergenang air mate ni.. tp sy kene jd kuat tuk bg die semangat... sbb sy tau betapa die berharap dapat pingat dn betapa die teringin naik pentas ambik pingat die.... sy pn trus bg die semangat.. sy ckp mcm2 spy die xsedih sgt..

SEBENARNYE sy sndri bljr  drpd pnglmn ni.. dlm ape2 prtndgn pn... MENANG tu bkn pkr UTAMA.. pd sy.. USAHA kita adalah lbh BERNILAI dr MENANG.. sbb..dlm USAHA tu.. kite belajar.. kite lalui.. dan kite cube sehabis baik yg kite mampu...itu yg plg BERHARGA... dan pengalaman tu xdpt dibeli oleh sesape pn.. itu jd hak kita smpai bile2... SO.. xperlu terlalu bersedih atas kekalahan... xperlu menyesal sbb kite dh berusaha semampu yg blh... selebihnya.. TAWAKALLAH kpd YG MAHA KUASA.. :)

 p/s: kisah kedua akn bersmbung nnt... :)